مهدی 79

مهدی 79

وبلاگ دایره المعارفی من
مهدی 79

مهدی 79

وبلاگ دایره المعارفی من

گیاهان دارویی در قرآن


تحقیق  من درباره گیاهان دارویی که در قرآن به آن ها اشاره شده....

 

فهرست مطالب

 

       

مقدمه        ...................................................................................

انار             ...................................................................................

انجیر          ...................................................................................

انگور          ...................................................................................

پیاز             ...................................................................................

خرما          ...................................................................................

خیار           ...................................................................................

زنجبیل       ...................................................................................

زیتون         ...................................................................................

سدر           ...................................................................................

سیر            ...................................................................................

عدس         ...................................................................................

موز             ...................................................................................

منابع          ...................................................................................


 

مقدمه

* یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون * الذی جعل لکم الارض فراشا و السماء بناء و انزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لکم فلا تجعلوا لله اندادا و انتم تعلمون *    { سوره بقره ، آیات 21 و 22 }

  " اى مردم پروردگارتان را که شما و کسانى را که پیش از شما بوده‏اند آفریده است پرستش کنید باشد که به تقوا گرایید (21) همان [خدایى] که زمین را براى شما فرشى [گسترده] و آسمان را بنایى [افراشته] قرار داد و از آسمان آبى فرود آورد و بدان از میوه‏ها رزقى براى شما بیرون آورد پس براى خدا همتایانى قرار ندهید در حالى که خود مى‏دانید (22) 

 

گیاهان اولین حلقه ی زنجیره ی غذایی هستند که غذا و اکسیژن لازم برای تمام موجودات را فراهم می کنند و علاوه بر استفاده غذایی دارای اثرات دارویی هم می باشند. اینجانب می خواهم درباره گیاهان دارویی که در قرآن آمده اند تحقیق کرده و مطلبی بنویسم.

از زمان های گذشته تاکنون انسانها برای درمان بیماری هایشان از گیاهان دارویی استفاده می کرده و می کنند. گیاهان دارویی برخلاف داروهای شیمیایی عوارض جانبی ندارند و اگر طبق دستور طبیبی که به گیاهان دارویی آشنا است تجویز شوند اثرات درمانی خوبی دارند.

از آنجا که خداوند در قرآن می فرماید : " بعضی را بر بعضی دیگر در خوردن برتری دادیم " ، من نیز گیاهانی را انتخاب کردم که خداوند آنها را در قرآن به عنوان نعمت های خود در دنیا و بهشت یاد کرده است.

 

انار

* در آن دو ( بهشت ) ، میوه و نخل و انار است * { سوره الرحمن ، آیه 68 }

سه بار در قرآن از آن یاد شده است. - سوره 6 آیه 99 سوره 55 آیه 68 سوره 6 آیه 141

امام صادق (علیه السلام ) فرموده اند : انار بخورید زیرا برای آدم گرسنه غذایی است کافی و برای آدم سیر میوه ای است گوارا ، انار سرور و بهترین میوه ها است. میوه ای در روی زمین نزد پیامبر محبوبتر از انار نیست. انار را با پوست نازکی که میان دانه ها قرار دارد بخورید زیرا معده را دباغی و ذهن را قوی و حافظه را تقویت می کند.

امام صادق (علیه السلام ) فرموده اند :  هر کس هنگام خواب انار بخورد تا صبح درامان است.

از قسمت های مختلف درخت انار مانند : گل، برگ ، پوست ریشه ، پوست میوه ، آب میوه ، عصاره غلیظ شده، رب و نیز از تمام میوه انار استفاده درمانی و غذایی می کنند. بنا به عقیده پزشکان قدیم در آب انار اکسیر حیات وجود دارد. در ایران در مناطق مختلف از جمله کردستان ، یزد ، ساوه و بلوچستان وجود دارد. بهتر است انار ترش و شیرین را با هم بخورید. انار دارای ویتامین های PP,C,B6,B2,B1 و همچنین دارای مواد معدنی پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر ، منگنز و سدیم می باشد.

خواص درمانی :

  انار شیرین برای سینه ، ریه ، معده مفید است. + انار تعادل کننده و تنظیم کننده مایعات بدن بخصوص خون است.+ انار مقوی قلب ، شستشو دهنده ی خون و خوردن پس از غذای آن تقویت کننده ی جگر است.+ آب انار هنگامی که با عسل یا شکر مخلوط گردد ، سینه درد و سرفه را از بین می برد. + جوشانده گلنار های انار برطرف کننده درد لثه است.+ خوردن انار رنگ رخسار را باز می کند.+ یکی از خصوصیات انار دفع اوره ، کلسترول و سموم بدن است که به بدن شادابی می بخشد.+ انار اشتهاآور است و اگر قبل از غذا میل شود انسان را بیشتر بسوی غذا متمایل می گرداند.+ انار ضد سرماخوردگی است.+ اگر انار با دانه اش خورده شود یبوست را برطرف می کند.+ پوست ریشه انار بهترین دارو جهت از بین بردن کرم کدو است.+ دم کرده گل خشک انار و یا پوست ساقه آن به مقدار 20 تا 30 گرم در یک لیتر آب فورا" اسهال های معمولی و یا خونی را قطع می کند.+ جوشانده گل یا پوست انار اگر در دهان مضمضه شود لثه را محکم می کند و از خون ریزی آنها جلوگیری می کند.

 

انجیر

* سوگند به انجیر و زیتون ( دو میوه معروف ) * { سوره تین ، آیه 1 }

یک بار در قرآن از آن یاد شده است. – سوره 95 آیه 1

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :

انجیر تازه و خشک را بخورید. خوردن انجیر باعث می شود از قولنج در امان باشید. هر کس می خواهد که قلبی نرم و مهربان داشته باشد انجیر بخورد.

امام رضا ( علیه السلام ) فرموده اند :

انجیر بوی بد دهان را از بین می برد و استخوان را محکم می کند و مو را می رویاند و بیماری را برطرف می کند و با بودن انجیر نیازی به داروی دیگر نمی باشد.

قسمت های مورد استفاده انجیر از نظر درمانی : شیره ی درخت ، برگ درخت ، شیره میوه و میوه آن است. در ایران در غالب نواحی شمالی ایران ، اصفهان ، شیراز ، خراسان و کردستان پراکندگی دارد. انجیر دارای ویتامین های PP,C,B6,B2,A   است. انجیر خشک دارای کلسیم ، فسفر ، منیزیم و پتاسیم می باشد.

خواص درمانی :

  شربت انجیر مسکن دردهای گلو و سرفه است.+ یبوست شدید را درمان می کند.+ مقوی معده و روده است.+ انجیر بسیار مغذی و هضم آن آسان می باشد.+ شیرابه انجیر را اگر به ریشه دندان بمالند درد را ساکت و آرام می کند.+ انجیر عرق را زیاد می کند و لذا سموم بدن را با عرق بیرون می آورد.+ انجیر جگر را تقویت می کند.+ انجیر برای بیماران عصبی بهترین غذاست.+ انجیر نیروبخش است و باید افراد ضعیف بخورند تا قوی شوند.+ جوشانده انجیر با کشمش دوای بزرگسالان و کسانی است که از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت را می گذارند و نیز برای پیران و ورزشکاران نیروزا و نافع است.+ افراد مبتلا به بیماری قند از خوردن انجیر خشک کلا پرهیز نمایند. و از انجیر تر و تازه نیز مقدار کمی استفاده کنند.+ کسانی که سرفه همراه با بلغم دارند انجیر خشک میل نمایند.  

 

انگور

* پس براى شما به وسیله آن ( آب ) باغهایى از درختان خرما و انگور پدیدار کردیم که در آنها براى شما میوه‏هاى فراوان است و از آنها مى‏خورید* { سوره مومنون ، آیه 19 }

ده بار در قرآن از آن یاد شده است. سوره 13 آیه 4 سوره 16 آیه 11 سوره 23 آیه 19 سوره 18 آیه 32 سوره 16 آیه 67 سوره 6 آیه 99 سوره 17 آیه 91- سوره 80 آیه 28 سوره 2 آیه 266 سوره 12آیه 36

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :    بهار امت من انگور و خربزه است.

امام محمدباقر ( علیه السلام ) فرموده اند :    انگور میوه ای بهشتی است.

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   نوع (علیه السلام) از غم و اندوه به خداوند عزوجل شکایت نمود ، وحی رسید که انگور سیاه بخور تا غمت از بین برود.

پرورش درخت انگور در همه ی نواحی مساعد معمول است. در مناطق مختلف کشورمان ، باغ های انگور وجود دارد. قسمت مورد استفاده آن : برگ ، غوره (انگور نرسیده) ، دانه و میوه می باشد. روغن دانه انگور به رنگ زرد مایل به سبز است. انگور دارای آهک ، کلر ، ارسنیک ، مس ، پتاسیم ، آهن ( انگور سیاه آهن بیشتری نسبت به انگور سفید دارد) ، منگنز و منیزیم می باشد. دارای ویتامین های PP,C,B,A است. انگور انواع مختلفی دارد به خصوص در شهرستان مراغه تنوع این میوه بهشتی در باغ های اطراف آن زیاد است که در حدود شصت نوع انگور شناسایی شده است از قبیل : کشمش سفید و قرمز ، زودرس سفید (غوره شیرین) ، فخری ، یاقوتی قرمز ( قزل اوزوم ) ، عسگری سفید و قرمز ، انگور سیاه ، خلیلی ، صاحبی و حسینی می توان نام برد. از انگور محصولاتی مانند کشمش ، مویز ، شاهانی (سبزه ) ، شیره ، سرکه و آبغوره تهیه می شود. هر چه میوه انگور درشت تر و تخم آن ریزتر باشد بهتر و باارزش تر است. انگور یک میوه شاهانه ، یک غذای کامل و یک شربت مقوی است.

خواص درمانی :

     انگور رسیده میوه ی مفیدی در درمان یبوست ها ، التهاب معده و روده ، سیاه سرفه ، کم خونی و فشار خون است. + انگور ضدعفونی کننده است.+ انگور دفع کننده ی سموم بدن ، صاف کننده ی خون ، تولید کننده خون مفید و پاک کننده کلیه ها است.+  آب انگور از نظر خواص به شیر مادر بسیار نزدیک است.+ انگور مسمومیت مزمن جیوه و سرب را از بین می برد.+ انگور کلسترول خون را درمان می کند.+ انگور بخاطر داشتن پتاسیم مفرح (شادی آور) است و تپش قلب را که موجب غم و اندوه می شود از بین می برد.+ آبغوره جهت درمان چاقی بغایت نیکو است.+ خوردن انگور در صبح ذخیره بدن را زیاد می کند. و در صبح خاصیت آن بیش از مواقع دیگر است.+ آبغوره و آب انگور برای بیماری میگرن مفید است.+ مهمترین خاصیت انگور ضد سرطان بودن آن است.+ انگور عامل جلوگیری از پیری زودرس است.+ آب انگور شیر را زیاد ، سینه را نرم ، ادرار را زیاد و پوست بدن را نرم می کند.+ غوره بهترین درمان روماتیسم و سیاتیک است.+ از خوردن انگور های سبز و نرسیده خودداری کنید زیرا که مواد مضره دارد و در شکم و روده ها ایجاد اختلالات گوناگون می کند.

پیاز

* و چون گفتید اى موسى هرگز بر یک [نوع] خوراک تاب نیاوریم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمین مى‏رویاند از [قبیل] سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز براى ما برویاند [موسى] گفت آیا به جاى چیز بهتر خواهان چیز پست‏ترید پس به شهر فرود آیید که آنچه را خواسته‏اید براى شما [در آنجا مهیا] ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پیشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانه‏هاى خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را بناحق مى‏کشتند این از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانیده بودند * { سوره بقره ، آیه 61 }

یک بار در قرآن از آن یاد شده است. سوره 2 آیه 61

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند : پیاز دهان را خوشبو می کند و کمر را محکم می گرداند و پوست را نرم می‌سازد.

 امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   پیاز بخورید که در آن سه خاصیت است : بوی بد را از بین می برد ، لثه ها را محکم می کند ، نطفه را زیاد می کند.

امام محمد بن علی ( علیه السلام ) فرموده اند :   هنگامی که وارد سرزمینی شدید از پیاز آن محل بخورید تا وباء آن محل از شما دور گردد.

منشاء اصلی و موطن آن را چندین نقطه آسیا از جمله ایران ، بلوچستان و افغانستان ذکر کرده اند. امروزه پیاز یکی از سبزیجات خوراکی بشمار می رود و در تمام دنیا کشت می شود. پیاز دارای اسانسی است که بر اثر پختن از بین می رود. اثر درمانی پیاز نیز مربوط به ترکیبات گوگرددار و ویتامین آن است. بعلاوه پیاز دارای نوعی انسولین گیاهی است. پیاز محتوی اسانس های روغنی ، قندها ، ویتامین ها و مواد معدنی  و بخصوص ترکیبات آلی گوگرد ( ضدعفونی کننده گیاهی) که اثر آنتی بیوتیکی دارد می باشد. دارای ویتامین های C,PP,B6,B2,B1,A   است.

   خواص درمانی :

پیاز جهت درمان تنگی نفس ، ورم گلو ، برونشیت و سرماخوردگی مفید است.+ خوردن پیاز به صورت خام و پخته به رشد اطفال کمک می کند.+ خوردن پیاز از سرطان جلوگیری می کند.+ چکاندن آب پیاز در چشم جهت جلوگیری از آبریزش و خارش پلک چشم نافع است.+ پیاز مجاری تنفسی را ضدعفونی می کند.+ رشد موهای بدن را تقویت می کند.+ استخوان بندی بدن و دندان ها را محکم می کند.+ ترشی پیاز جهت درمان یرقان نافع است.+ دم کرده بذر پیاز با دم گیلاس و کاکل ذرت از بین برنده چاقی است.+ پختن پیاز با دنبه اخلاط سینه را از بین می برد.+ پیاز کلسترول خون را کاهش می دهد.+ پیاز برای تصفیه خون و کم کردن درجه فشار خون مفید است. پیاز برای کسانی که کار فکری می کنند مفید است.+ برای کسانی که دچار بی خوابی شده اند مفید است.+ اگر آب پیاز را با پنبه آغشته کرده و آن را در حفره دندان کرم خورده بگذارید باعث تسکین درد دندان می شود.  

 

خرما

* و تنه درخت ‏خرما را به طرف خود [بگیر و] بتکان بر تو خرماى تازه مى‏ریزد*{ سوره مریم ، آیه 25 }

26 بار در قرآن از آن یاد شده است. - سوره 13 آیه 4 - سوره 16 آیه 11 - سوره 23 آیه 19 - سوره 18 آیه 32 - سوره 50 آیه 10 - سوره 36 آیه 34 - سوره 36 آیه 39 - سوره 16 آیه 67 - سوره 17 آیه 91 - سوره 55 آیه 68 - سوره 2 آیه 266 - سوره 19 آیه 25 - سوره 35 آیه 13 - سوره 4 آیه 49 - سوره 4 آیه 53 - سوره 59 آیه 5 - سوره 4 آیه 77 - سوره 17 آیه 71 - سوره 20 آیه 71 - سوره 6 آیه 99 - سوره 111 آیه 5 - سوره 4 آیه 124 - سوره 6 آیه 141 - سوره 26 آیه 148 - سوره 19 آیه 23 - سوره 80 آیه 29 .

اگر سر سفره پیامبر ، خرما بود نخست خرما می خورد و همچنین با خرما افطار می کرد.

 پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :    خرما را ناشتا بخورید که کرم های شکم را می کشد.

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :    خرمای برنی " اعلا" نه خاصیت در آن نهفته است که آن را جبرئیل به من خبر داد : بوی دهان را پاکیزه ، معده را پاک و ضدعفونی می کند ، غذا را هضم ، قدرت شنوایی و بینایی را زیاد می کند ، کمر مرد را قوی می سازد ، شیطان را فلج می گرداند ، انسان را به خداوند نزدیک و از شیطان دور می کند.

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   زنانتان را در حاملگی خرما بدهید تا فرزندانتان زیبا شوند. و در حال نفاس خرمای برنی بدهید که فرزندانتان حلیم و بردبار می شوند.

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   هر کس در هر روز در حال ناشتا هفت عدد خرمای درجه یک و عالی بخورد ، سم ، سحر و شیطان "میکروب" به او ضرری نمی رسانند.

درختی است زیبا که منشاء اصلی آن را عربستان و نواحی شمالی افریقا و بلوچستان ذکر کرده اند. خرما در نواحی گرمسیر و حاره پرورش می یابد. خرما دارای 74 درصد مواد قندی قابل جذب در بدن است. خرما دارای پتاسیم ، آهن زیاد ، گوگرد ، فسفر ، کلسیم و منیزیم می باشد. همچنین دارای ویتامین های PP,E,C,B2,B,A است. خرما میوه ای شیرین ، خوش طعم و انرژی دهنده می باشد. خرما انواع گوناگون از قبیل رطب ، زاهدی ، شیرازی ، برنی ، تنگستانی و ... دارد.

خواص درمانی :

            فعالیت مغزی را زیاد می کند و سازنده ی خون و انرژی دهنده برای سوخت و فعالیت بدن است.+ نرم کننده ی سینه و ضد کم خونی است و تنظیم کننده ی فشار خون است و خوردن خرما با بادام سبب چاقی زیاد است.+ خرما از سرطان جلوگیری می کند.+ خوردن چند عدد خرما در روز آهن مورد نیاز بدن را تولید می کند.+ خرما به جهت داشتن کلسیم برای استخوان بندی کودکان خوب است.+ خرما درد مفاصل و سیاتیک را درمان می کند.+ زیاده روی در خوردن خرما مضر بوده و فشار خون را بالا می برد.+ خرما به علت داشتن منیزیم فراوان ضد سرطان است.+ مبتلایان به مرض قند و مبتلایان به اسهال می توانند از شیره خرما استفاده نمایند.+ جوشانده هسته خرما جهت دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است.+ خرما به جهت داشتن سدیم از زکام و کری جلوگیری می نماید.

خیار

* و چون گفتید اى موسى هرگز بر یک [نوع] خوراک تاب نیاوریم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمین مى‏رویاند از [قبیل] سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز براى ما برویاند [موسى] گفت آیا به جاى چیز بهتر خواهان چیز پست‏ترید پس به شهر فرود آیید که آنچه را خواسته‏اید براى شما [در آنجا مهیا] ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پیشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانه‏هاى خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را بناحق مى‏کشتند این از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانیده بودند * { سوره بقره ، آیه 61 }

یک بار در قرآن از آن یاد شده است. سوره 2 آیه 61

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :    به گاه خوردنِ خیار ، آن را از ته بخورید .

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   چون خیار می خورید ، آن را از ته بخورید ؛ چرا که برکتش افزون تر است .

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) خیار را با نمک میل می فرمود.

خیار در همه نواحی پرورش می یابد. خیار دارای ویتامین های C,B,A  و همچنین منگنز ، کربنات کلسیم ، موسیلاژ ، مقدار زیاد پتاسیم ، سدیم ، کلر ، فسفر و گوگرد است. از میوه و تخم خیار استفاده درمانی و غذایی می شود. دانه خیار دارای ویتامین A  و 25 درصد مواد روغنی است. روغن دانه خیار ، روغنی است بسیار خوب برای مصارف تغذیه و صابون سازی. طبع خیار سرد است و لذا برای افراد سرد مزاج مناسب نیست. پوست خیار بخاطر دارا بودن مقدار فراوان کلروفیل و ویتامین C  موجب ازدیاد خون و تقویت عضله قلب می گردد لذا توصیه می شود که خیار های کوچکتر را انتخاب کنید و با پوست آن بخورید.

خواص درمانی :

خیار تشنگی و صفرا را از بین می برد.+ آب خیار برای رفع خارش مفید است.+ آب خیار پخته بی نمک برای پوست های چرب صورت مفید است.+ جوشانده پوست خیار یرقان را سه روزه درمان می کند.+ آب خیار از بین برنده اسید اوریک و بسیار قوی است.+ افراد در معرض قولنج و درد خاصره از خوردن خیار امتناع نمایند.+ خوردن ، بوئیدن و مالیدن گوشت خیار بر پیشانی جهت درمان سردرد نافع است.+ خیار خون را تصفیه می کند . لذا برای افرادی که چربی خون (کلسترول) دارند مفید است.+ خیار و آب آن برای کلیه مفید است و آن را شستشو می دهد.+ تخم خیار ادرارآور بوده و برای کبدهای متورم مفید است. خیار برای مبتلایان به ضعف اعصاب فوق العاده مفید است.

زنجبیل

* و در آنجا از جامى که آمیزه زنجبیل دارد به آنان مى‏نوشانند ‏ *{ سوره دهر ، آیه 17 }

یک بار در قرآن از آن یاد شده است. - سوره 76 آیه 17

 

قسمت مورد استفاده درمانی و غذایی زنجبیل ریزوم ( ریشه غده ای ) آن می باشد. زنجبیل بوی قوی ،معطر و مطبوع دارد. طعمش گرم ، نافذ و سوزاننده است. زنجبیل دارای بیش از 50 درصد نشاسته است. یکی از ادویه های خوراکی است که در بین همه ی ملل استفاده می شود. جزو داروهای طعم دهنده می باشد. از زنجبیل به منظور خوش طعم ساختن نان قندی و برخی از اغذیه استفاده به عمل می آید.

خواص درمانی :

زنجبیل دارای اثر نیرو دهنده ، مقوی معده ، ضد نفخ و ضد اسکوربوت است.+ زنجبیل اشتهاآور ، تحریک کننده غدد عروق ، خارج کننده سموم بدن و ضدعفونی کننده ی معده و روده ها است.+ زنجبیل گرم و خشک است و مقوی کبد ، دستگاه گوارش و قوای حافظه است.+ خوردن زنجبیل بلغم را دفع می کند.+ برای پیشگیری از سرماخوردگی ، مصرف روزانه یک استکان از جوشانده ی زنجبیل مفید است.+ کشیدن سرمه زنجبیل برای درمان شبکوری ، سفیدی چشم و آبریزی چشم مفید است.+ خوردن مربای آن تقویت اشتها و بنیه ی پیران بسیار موثر می باشد.+ خوردن دم کرده زنجبیل تازه پس از صاف کردن ، درمان فلج و لقوه است و برای درمان روماتیسم مفید است.+ جوشانده زنجبیل جهت سردی و دل درد نافع است.+ زنجبیل خلط آور است.+ زنجبیل برای درمان کم خونی دختران جوان مفید است.+ زنجبیل برای ضعف اعصاب مفید است.+ اگر گرد زنجبیل با آبگوشت خورده شود درد مفاصل را درمان می کند.+ زنجبیل درمان کننده یرقان است.+ زنجبیل از بین برنده مسمومیت ناشی از غذاست.+ مصرف زنجبیل در حد متعادل پائین آورنده کلسترول خون است.

 


 

زیتون

* به وسیله آن کشت و زیتون و درختان خرما و انگور و از هر گونه محصولات [دیگر] براى شما مى‏رویاند قطعا در اینها براى مردمى که اندیشه مى‏کنند نشانه‏اى است‏ *{ سوره نحل ، آیه 11 }

شش بار در قرآن از آن یاد شده است. - سوره 16 آیه 11 - سوره 6 آیه 99 - سوره 80 آیه 29 - سوره 6 آیه 141 - سوره 24 آیه 35 - سوره 95 آیه 1 .

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :    روغن زیتون بخورید که آن صفرا و بلغم را از بین می برد ، اعصاب را تقویت می کند ، اخلاق را نیکو می گرداند ، نفس را پاکیزه می نماید و غم و غصه را بر طرف می کند.

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   زیتون نفخ شکم را از بین می برد و نطفه را زیاد می کند.

قسمت برگ و میوه زیتون ، مورد استفاده درمانی و غذایی است. زیتون سرشار از ویتامین E  و ویتامین A  و دارای مقدار زیادی مواد معدنی از قبیل گوگرد ، منیزیم ، پتاسیم ، آهک ، مس ، کلر و منگنز می باشد. از میوه آن روغنی استخراج می کنند که مورد استفاده غذایی و درمانی دارد و خیلی مفید می باشد و در سالاد ها بکار می برند. در نواحی مختلف جهان بویژه در گیلان و در کشورهای ترکیه ، سوریه ، لبنان ، فلسطین و ایتالیا فراوان دیده می شود.

خواص درمانی :

از روغن زیتون در دفع سنگ های صفرا ، دفع یبوست های مزمن و قولنج های ناشی از نفریت و مسمومیت از سرب استفاده بعمل می آورند.+ روغن زیتون علاوه بر مصارف جاری در تغذیه اثر نرم کننده ، ملین و صفرابر دارد و از بروز روماتیسم مفصلی جلوگیری می کند.+ میوه ی پرورده زیتون مقوی معده ، اشتهاآور و پیشگیری کننده از سکته های قلبی است.+ پوست و برگ درخت زیتون دارای طعم تلخ و اثر مدر ، مقوی ، قابض ، تب بر و کم کننده ی فشار خون است.+ چکاندن روغن زیتون در چشم برای تقویت نیروی بینایی اثر نیکو داشته و آبریزش چشم را برطرف می کند.+ زیتون برای طول عمر نافع است.+ مالیدن روغن زیتون کهنه بر موی سر ، از سفید شدن و ریزش آن جلوگیری می کند.+ خوردن زیتون برای مبتلایان به مرض قند و تنبلی کبد بسیار نافع است.+ جوشانده برگ های زیتون از خون ریزی سینه جلوگیری می نماید.+ خیسانده برگ زیتون در سرکه جهت ورم انگشتان دست و پا ، سیاه زخم و دمل بسیار نافع است.+ روغن زیتون بخاطر داشتن زیاد ویتامین E  بر روی رگ های بدن اثری جوان کننده دارد.+ روغن زیتون برای بیماری سنگ صفرا و ورم کلیه و یبوست مفید است.+ زیتون به علت داشتن ارزش غذایی بالا به رشد جنین کمک می کند.+ زیتون و روغن آن میزان قند خون را تنظیم می کند و خاصیت ضد سرطانی دارد.+ پژوهشگران می گویند که روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که در درمان زخم معده و بیماری های قلب و تصلب شرائین و تشکیل استخوان کودکان موثر است.  

سدر

* در سایه درختان سدر پر برگ و بی خار *{ سوره واقعه ، آیه 28 }

سه بار در قرآن از آن یاد شده است. - سوره 53 آیه 16 - سوره 56 آیه 28 - سوره 53 آیه 14  .

 

میوه های آنرا به مصرف خوراکی می رسانند و برگ ها را پس از خشک شدن و پودر کردن ، جهت شستشوی بدن و مو به کار می برند. میوه آن شبیه آلوچه است. انواع مختلف دارد از قبیل : سدر اطلس ، سدر لبنان و دیودار . سدر دارای ویتامین های C,B,A  می باشد.

خواص درمانی :

            سدر برای دفع جوش و خارش پوست مفید است.+ اگر سدر را خشک نموده و سپس آسیا نمایند ، آرد آن جهت اسهال و زخم معده مفید است.+ شیره مغز دانه های سدر ، پائین آورنده تب ، حرارت خون و صفرا می باشد.+ ضماد کوبیده هسته های سدر ، جهت شکستگی اعضاء و تقویت آنها مفید است.+ جوشانده برگ تازه و خشک سدر ، جهت ورم نافع است.+ خوردن خاک اره درخت سدر ، از خون ریزی معده جلوگیری می کند.+ شستشو با برگ سدر ، موها را تقویت کرده و از ریزش آنها جلوگیری می کند.

 

 

 

 

 

 

 

سیر

* و چون گفتید اى موسى هرگز بر یک [نوع] خوراک تاب نیاوریم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمین مى‏رویاند از [قبیل] سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز براى ما برویاند [موسى] گفت آیا به جاى چیز بهتر خواهان چیز پست‏ترید پس به شهر فرود آیید که آنچه را خواسته‏اید براى شما [در آنجا مهیا] ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پیشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانه‏هاى خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را بناحق مى‏کشتند این از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانیده بودند * { سوره بقره ، آیه 61 }

یک بار در قرآن از آن یاد شده است. سوره 2 آیه 61

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :    در سیر شفاء هفتاد درد است.

امام محمد باقر ( علیه السلام ) فرموده اند :   ما پیاز و سیر می خوریم.

امام صادق( علیه السلام ) فرموده اند :   با سیر مداوا کنید ولی پس از خوردن آن به مسجد نروید. و فرمود: پیامبر می فرمودند: سیر بخورید که آن دوای هفتاد نوع بیماری است.

امام کاظم ( علیه السلام ) فرموده اند :   سیر ، پخته و نپخته اش برای مداوا  اشکالی ندارد.

قسمت مورد استفاده پیاز ریشه آن است که در زمان رشد کامل جمع آوری و پس از خشک کردن در محلی خشک و دور از سرما نگهداری می کنند. برگ های این گیاه نیز گاهی مورد استفاده قرار می گیرد. پیاز دارای ویتامین های PP , B4 , C , A   و همچنین دارای مقدار زیادی ید می باشد. از اسانس سیر برای مطبوع کردن و تغییر طعم غذا در صنایع غذایی استفاده بعمل می آید.

خواص درمانی :

ترشی سیر در صاف کردن صدا نقش مهمی دارد.+ زیاده روی در خوردن سیر قدرت بینایی را کم ، صفرا را زیاد می کند.+ سیر برای افراد معتاد ، افرادی که یبوست دارند و نیز کودکان شیرخوار ضرر دارد.+ سیر ضدعفونی کننده مجاری تنفسی است.+ سیر اخلاط سینه را با سرعت کم می کند.+ سیر برای برونشیت ، سیاه سرفه ، سل ریه و آنفلوآنزا بسیار مفید است.+ سیر عضلات قلب را تقویت کرده ، جریان خون را منظم و آن را تصفیه می کند.+ سیر برای تصلب شرائین ، زیادی فشار خون ، روماتیسم ، التهاب مفاصل و سیاتیک مفید است.+ سیر برای درمان اسهال ساده ، ورم روده ، بیماری های دستگاه تنفسی و استسقاء مفید است.+ سیر از بروز سرطان جلوگیری می کند.+ سیر برای بیمارانی که مبتلا به مرض قند شده اند مفید است.+ سیر از مبتلا شدن به زکام جلوگیری می کند.+ سیر برای بیمارانی که مبتلا به ضعف حافظه ، سرگیجه و سردرد شده اند نافع است.+ مصرف سیر کلسترول خون را تا حد زیادی پائین می آورد.+ سیر از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.+ سیر تقویت کننده قلب است.+ سیر از بین برنده و خرد کننده سنگ کلیه است.+ سیر در رشد موها موثر بوده و دربیماری گالی و کچلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.+ سیر برای درمان یرقان و جوش های پوستی موثر است.+ سیر از امراض مسری جلوگیری کرده و ضدعفونی کننده است.+ ترشی کهنه سیر پاک کننده گلو ، باز کننده صدا ، درمان تنگی نفس ، درمان مرض فراموشی و مفید برای اکثر امراض عصبی ، درد مفاصل ، سیاتیک و نقرس است.+

عدس

* و چون گفتید اى موسى هرگز بر یک [نوع] خوراک تاب نیاوریم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمین مى‏رویاند از [قبیل] سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز براى ما برویاند [موسى] گفت آیا به جاى چیز بهتر خواهان چیز پست‏ترید پس به شهر فرود آیید که آنچه را خواسته‏اید براى شما [در آنجا مهیا] ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پیشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانه‏هاى خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را بناحق مى‏کشتند این از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانیده بودند * { سوره بقره ، آیه 61 }

یک بار در قرآن از آن یاد شده است. سوره 2 آیه 61

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :   بر شما باد عدس ؛ چرا که مبارک و پاک است ، دل را نازک می کند و اشک را افزون می سازد . و هفتاد پیامبر که آخرینشان عیسی بن مریم (ع) است ، دوام سودمندیِ آن را از خداوند متعال خواسته اند .

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله ) فرموده اند :    یکی از پیامبران ، از سنگ دلیِ قوم خویش ، به درگاه خداوند شکایت برد. خداوند ، در حالی که او در نمازگاه خویش بود ، به او وحی فرستاد که : « به قوم خویش بفرما تا عدس بخورند ؛ چرا که دل را نرم می کند ، اشک چشم را جاری می سازد ، کبر و غرور را از بین می برد و آن غذای نیکان است » .

امام صادق (علیه السلام) فرموده اند : برای درد کمر عدس نافع است.

امام صادق (علیه السلام) فرموده اند : آب عدس عطش را قطع می کند ، معده را تقویت می نماید ، و در آن شفای هفتاد مرض است ، صفرا را از بین می برد ، درون آدمی را خنک می کند ، هیجان خون را آرام کرده و حرارت را خاموش می گرداند.

عدس دارای مواد غذایی با ارزش کافی است و برای آنکه به صورت یک غذای کامل در آید ، احتیاج به افزودن مواد چرب به آن نیست. هضم عدس به مراتب سهل تر از نخود است. آرد عدس اثر نرم کننده و از بین برنده التهاب های سطحی بدن دارد. عدس یکی از خوراکی های ضد کم خونی است که آن را " گوشت گیاهی" گویند. عدس دارای ویتامین های C,B,A   و املاح آهن ، کلسیم ، فسفر ، منگنز و سرشار از فلوئور می باشد.

خواص درمانی :

آب عدس برای آرام بخشیدن سرفه و درد سینه مفید است.+ عدس برای افرادی که زیاد کار انجام می دهند و یا بنیه ای ضعیف دارند سودمند است.+ عدس شیر زنان را زیاد می کند.+ زیاده روی در خوردن عدس زیان آور است.+ عدس داروی آرام بخشی برای اعصاب است.+ عدس اشتهای کودکان را به غذا تحریک می کند.+ عدس برای سالمندان نیرو و جوانی را به ارمغان می آورد.+ عدس به عضله قلب نیرو می بخشد.+ عدس به رشد و نمو کودکان کمک و عضلات آنها را تقویت می کند.+ عدس سلول های مغز ، هوش و حافظه را زیاد می کند.+ عدس داروی خوبی برای مبتلایان به کم خونی است.+ کسانی که دوران نقاهت خویش را می گذرانند عدس نیروبخش ترین دارو برای آنهاست.

 


 

موز

* و درختان موزی که میوه‏ هایش خوشه خوشه روى هم چیده شده است *{ سوره واقعه ، آیه 29 }

یک بار در قرآن از آن یاد شده است. - سوره 56 آیه 29 .

یحیی صنعانی گوید: در منی بر امام رضا (علیه السلام) وارد شدم در حالی که آن حضرت امام جواد (علیه السلام) را بر زانوی مبارک نشانده بود ، موز را پوست می کند و به امام جواد (علیه السلام) می خورانید.

گیاهی است بزرگ با برگ های بزرگ و پهن ، گل های مجتمع به صورت سنبله ی بزرگ به طول نزدیک به یک متر دارد. میوه اش گوشت دار ، باریک ، دراز یا خمیده و سه گوش است. در آغاز به رنگ سبز است ولی پس از رسیدن ، مایل به زرد می شود. دارای ویتامین های E,PP,C,B,B1,B2,B6,A   می باشد. املاحی چون کلر و ید دارد و از لحاظ کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، آهن و منیزیم غنی است.

خواص درمانی :

موز بخاطر داشتن مقدار زیادی فسفر در افزایش هوش و حافظه ی کودکان مفید است.+ موز بلغم و صفرا را از بین می برد.+ خوردن موز قبل و بعد از عمل جراحی برای ازدیاد مقاومت بدن بسیار سودمند است.+ موز بخاطر داشتن مقدار زیادی از ویتامین های گروه B  در تقویت اعصاب اثر بسزایی دارد.+ موز به علت داشتن مقدار کم کلسترول و سدیم برای کسانی که ناراحتی قلبی و کلیوی دارند مفید است.+ آهن موز دو برابر آهن یک سیب است و لذا برای درمان افراد کم خون موثر است.+ موز سبز و سیاه شده را نباید خورد.+ موز بخاطر داشتن پتاسیم برای شستشوی کبد و کلیه و حفظ سلامت آنها ضرورتی غیر قابل تردید دارد.+ خوردن موز نارس موجب ورم معده می شود.+ خوردن موز برای مبتلایان به مرض قند خوب نیست.+ برای برطرف نمودن عوارض ناشی از خوردن زیاد موز ، چند دانه هل خورده شود.+ موز برای کبد نافع است ، اما برای افرادی که سوء هاضمه دارند مناسب نیست.+ موز چاق کننده است و لذا افرادی که استعداد چاقی دارند از خوردن آن پرهیز نمایند.+ پوست موز از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.

 

منابع

 

1-       قرآن الکریم

2-       تفسیر المیزان

3-     داروخانه معنوی

4-       فرهنگ گیاهان دارویی

5-       پیشگیری و درمان بیماریها با گیاهان

6-     سایت پارس قرآن     WWW. PARSQURAN.COM

7-     سایت تبیان                         WWW.TEBYAN.NET

8-     سایت های مرتبط با گیاهان دارویی در قرآن و احادیث

 

 

با صلوات بر پیامبر و اهل بیت طاهرینش

 (اللهم صلی علی محمد و آل محمد)

تحقیقم را به پایان می برم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد